יום שלישי, 2 בדצמבר 2014

פרק שני - אני ומשפחתי

משפחתי הקרובה – הנחיות לכתיבת הפרק:

זֶה הִתְחִיל בִּשְׁנֵי הוֹרִים
עַלִּיזִים וּצְעִירִים
שֶׁהוֹלִידוּ בִּשְׁבִילִי
אֶת הַמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי...

לחקור משפחה זה לא פשוט...
במשימה זו תשוחחו עם קרובים ובני משפחה כדי ללמוד על תולדות משפחתכם.
צפויה לכם חוויה מעניינת, שבה אתם עשויים ללמוד דברים חדשים על עברה של      
המשפחה, ואולי גם על עצמכם.
המסע אל העבר של המשפחה טומן בחובו חוויות והתרגשויות משמחות, אך לפעמים גם גילויים עצובים או קשים. לפעמים אפשר לשוחח עם אנשים רבים גם מצד האם וגם מצד האב. לפעמים אפשר לראיין רק אדם אחד או צד אחד במשפחה. אך אפילו בראיון אחד, עם בן משפחה אחד, אפשר לגלות עולם מלא.

איך לשוחח עם המרואיין...  
·      קודם כל, רצוי מאוד שהריאיון יתנהל כשיחה פתוחה ולא בצורת "חקירה". ניתן
     להקליט את השיחה. לא כל כך משנה אם המרואיין יענה על עשרים או על
     חמישים שאלות. מה שחשוב זה שהוא יספר לכם הרבה דברים מעניינים, 
     שמהם תוכלו ללמוד הרבה על העבר של משפחתכם.

·      כדאי שתזכרו כי אתם הולכים לשיחה עם אנשים מבוגרים, ולפעמים
מבוגרים      מאוד. נסו להתאים את עצמכם לקצב שלהם. לפעמים ייראה לכם כאילו
     המרואיין מאריך מאוד בנושא מסוים – אין דבר! אם תהיה לכם סבלנות,
     לפעמים תזכו לשמוע דברים מעניינים שבכלל לא ציפיתם להם ואף תזכו 
     ליהנות ממסע מרתק אל העבר!  

·      לפעמים תגלו כי שאלתם שאלה בנושא אחד, ואילו המרואיין מתרכז בתשובתו
     בנושא אחר. גם זה לא נורא! במקום לקטוע אותו באמצע, מוטב לתת לו
      לספר את מה שהוא רוצה לספר (לעיתים תגלו כי הם ענו גם על שאלה
      אחרת שרציתם לשאול).

 ·      כאשר משהו לא ברור בדברי המרואיין, בקשו ממנו בנימוס לחזור ולהסביר
      את הדברים. וכמובן לא לשכוח להודות למרואיין על הזמן שהקדיש לכם.

             שאלות להורים:

   w        מקור שם המשפחה, האם שונה במהלך הדורות? אם כן, מדוע?

   w        לאמא: מה היה שם משפחתך לפני נישואייך? מה משמעותו ומה
                   מקורו?

   w        כמה אחים ואחיות לכל אחד מכם? מתי ואיפה נולדו?

   w        מה היתה שפת הדיבור בבית?

   w        במה אתם עוסקים? האם יש לכם תחביבים? מה אתם אוהבים
                  במיוחד?

   w        מה למדתם? בתיכון – באיזה בית ספר? באוניברסיטה – באיזו?

   w        מי הם חבריכם? מי היו חבריכם בילדות? עם כמה מהם אתם עדיין        
                   שומרים על קשר?

   w        האם יש לכם חוויות מיוחדות לספר?

   w        האם יש לכם סיפורים מיוחדים לספר עלי?

   w        מה אתם מאחלים לי לשנת בר / בת המצווה?


שאלות לאחים:

w        מהו שמכם ומהו מקור שמכם?

w        מה עיסוקכם (לימודים, צבא, עבודה)?

w        מהם תחומי ההתעניינות שלכם? האם יש לכם תחביבים? אילו דברים
      מאפיינים אתכם?

w        מה משותף לשנינו?

משימת חובה:

בחרו תמונה משותפת עם אחיך/אחותך המתארת חוויה משותפת וספר את הסיפור שמאחורי התמונה.







יום רביעי, 26 בנובמבר 2014

איך מצרפים תמונה או סרטון?!

תרגיל ראשון ל"חימום" - פרסום רשומה

  1. כנסו לבלוג השורשים שלכם.
  2. פרסמו רשומה חדשה בבלוג שלכם לפי ההנחיות הבאות:
  • כותרת הרשומה תהיה: יוצאים למסע השורשים - הדמות המשמעותית שמלווה אותי במסע
  • בגוף הרשומה כתבו חיבור המסביר: מיהי הדמות המשמעותית שבחרתם ללוות אתכם במסע השורשים ומדועבחרתם דווקא אותה ללוות אתכם?
  • שלבו בתוך הרשומה שלכם: קישורתמונה וסרטון שממחישים את הנאמר בחיבור שלכם (שימו לב: עליכם לצרף לרשומה לפחות קישור אחד, לפחות תמונה אחת ולפחות סרטון אחד - שלושה דברים שונים!).
  • הקישור/התמונה/הסרטון לא חייבים להיות של הדמות המשמעותית עצמה, הם יכולים להיות שיר שמזכיר לכם אותה או סתם תמונה יפה. הם יכולים גם להיות קישורים שעוסקים במסע או בשורשים באופן כללי. המטרה היא לראות שאתם יודעים לפרסם רשומה ולהוסיף לה קישור/תמונה/סרטון...

    תאריך אחרון לביצוע והגשת התרגיל: יום שני, 24.11.

    בהצלחה!

    איך מפרסמים רשומה חדשה ("פוסט")?

    רשומה = "פוסט" בעברית!

    1. על מנת לפרסם רשומה, עליכם להיכנס תחילה לבלוג.
    2. אחרי שנכנסתם לבלוג, בחרו באפשרות "רשומה חדשה" מצד שמאל למעלה.
    3. ייפתח לכם חלון שבו תוכלו לכתוב ולערוך את הרשומה, משהו כזה:
    4. שימו לב: אתם יכולים לשלב ברשומה שלכם קישורים, תמונות או סרטונים:
    5. שימו לב לכתוב כותרת לרשומה שלכם בשורה הריקה למעלה
    6. כשסיימתם תוכלו לראות איך תיראה הרשומה שלכם בבלוג אם תלחצו על "תצוגה מקדימה" (מצד שמאל)
    7. אחרי שהכל כתוב ומוכן, לחצו על "פרסם" - הרשומה תתפרסם ותופיע כחלק מהבלוג
    8. אתם תמיד יכולים לחזור ולערוך את הרשומה שלכם בעזרת כפתור העריכה:
    9. כל פעם שאתם רוצים לשנות משהו ברשומה עליכם ללחוץ על "עדכן" על מנת שהשינויים יישמרו ויופיעו גם בבלוג. 



    כל הדרכים מובילות אל הבלוג: איך נכנסים לבלוג שפתחנו?

    איך להיכנס לבלוג שפתחנו? - אפשרות מס' 1

    1. כותבים "בלוגר" בגוגל ונכנסים לקישור הראשון.
    2. מתחברים עם שם משתמש וסיסמה של הג'ימייל.
    3. אמור להיפתח מסך כזה:
    4. לוחצים על "הצג בלוג":


    איך להיכנס לבלוג שפתחנו? - אפשרות מס' 2

    1. נכנסים לדואר האלקטרוני של ג'ימייל שפתחנו - עם שם משתמש וסיסמה
    2. למעלה בעמוד לוחצים על הסימן של האפליקציות:
    3. בחלון שנפתח לוחצים על המילה "עוד"
    4. בוחרים ב"בלוגר" על מנת להיכנס לבלוג
    5. לוחצים על "הצג בלוג" 


    איך להיכנס לבלוג שפתחנו? - אפשרות מס' 3

    1. כותבים את הכתובת המלאה של הבלוג שלנו,למשל: http://shacharshorashim.blogspot.co.il
    2. מצד שמאל למעלה לוחצים על "כניסת משתמש"
    3. מכניסים שם משתמש וסיסמה של ג'ימייל. 

    יום שני, 24 בנובמבר 2014

    שביל ראשון – שביל הזהות האישית והמשפחתית

    שביל ראשון – שביל הזהות האישית והמשפחתית: (חודש נובמבר)
    בפרק זה עליכם לדון, לברר, להרהר ולחפש תשובות לשאלות :

    מי אני?, מה משמעות השם הפרטי שלי ושם המשפחה?, מאין באתי?,
    למה אני כאן ?, קורות חיים, תכונות, מה מאפיין אותי ? מהן נקודות החוזק שלי ומהן נקודות החולשה שלי?, תחומי התעניינות, תחביבים, אירועים מרכזיים בחיי, דמויות שהשאירו עליי את רישומן,  סיפורים שונים של משפחתי עליי, חברי הטוב ביותר, שאיפות, רצונות, חלומות, כיצד אני רואה את עצמי בעוד עשר שנים?, תיאור חפץ /שיר/ סיפור אשר ליווה אותי בילדותי, חשיבותו בעיניי ומה מקומו כיום בחיי?
    הנחיות לבלוג "שורשים וכנפיים מסע של זהות".  
    תלמידים יקרים,
    הנכם יוצאים למסע היכרות עם שורשי המשפחה.
    בתהליך החקר ובמהלך המסע תתמודדו עם שאילת שאלות-"שאלות – בשביל הזהות והרעות" . השאלות הינן שאלות מבררות זהות, המעסיקות אותנו כבני אדם, כבני משפחה וכחלק מעם ומארץ.
    את חקר השורשים תערכו באמצעות הבלוג. הבלוג הינו יומן רשת אישי או קבוצתי, המאפשר  כתיבה בנימה אישית, תוך שילוב התבוננות רפלקטיבית על תהליך החקר והלמידה. באמצעות הבלוג, תוכלו לבטא את כישוריכם האישיים, תוך כדי עיצוב, כתיבה, שילוב מדיה וכלים טכנולוגיים רבים.
    הבלוג שלכם יכלול חמישה שבילים (פרקים) , כששלושה פרקים מתוך החמישה יכללו גם כתיבה רפלקטיבית. כמו כן, עליכם להגיש עבודה יצירתית, בנוסף לבלוג, עליה תקבלו פרטים בהמשך.  

    אופן הגשת העבודה:
    בלוג הכולל חמישה שבילים (פרקים).
    גופן גודל 14-16.
    מרווח של שורה וחצי.
    כל פרק יוגש בתאריך המתבקש למחנכת, עפ"י לוח הזמנים שיצורף.
    דרך ההגשה:
    כותרת לבלוג- הכוללת את הפרטים : עבודת שורשים, שם פרטי, שם משפחה , כיתה ושם בית הספר.   
    מבוא / הקדמה – שיר/ הקדשה/ ציטוט או כל דבר אישי אחר.

    שבילי החובה:
    שביל ראשון –שביל הזהות האישית והמשפחתית: (חודש נובמבר)
    שביל שני –שביל המשפחה - משפחתי הקרובה: (חודש דצמבר)
    שביל שלישי –שביל הדורות (אילן יוחסין): (חודש ינואר)
    שביל רביעי - שביל הנדודים - מפה שיתופית  -  (חודש ינואר).
    שביל חמישי – פרק בחירה אחד בלבד מתוך רשימה שתתפרסם בהמשך. (חודש פברואר- מרץ)
    סיכום - בסיכום העבודה עליכם לסכם  על תהליך העבודה שעברתם במסע להיכרות המשפחה: מה תרם לכם המחקר, התיעוד, הראיונות, איסוף החומר וכתיבת העבודה כבלוג .מה למדתם מן העבודה, אילו מסקנות הסקתם ומה הרגשתם במהלך כתיבת העבודה.
    רשימת מקורות – רשימה של כל מקורות המידע, ספרים, אתרי אינטרנט, סרטי וידאו, עיתונים וכו' עליהם הסתמכתם במהלך הכתיבה . יש להקפיד על רישום נכון של מקורות המידע.
    נספחים – את הנספחים כמו תמונות, מסמכים, מכתבים, גלויות וכדומה ,עליכם להוסיף  בפוסט המתאים כחלק מהבלוג, במהלך העבודה ולא כפרק נפרד.
    חלק יצירתי – פרטים בהמשך.
    תאריך הגשה סופי: 27/3/15.
    עד תאריך זה עליכם להגיש  את כל המטלות , את כל השבילים והפוסטים כולל החלק היצירתי ושביל הבחירה.
    הערות –חשוב מאד להוסיף לפוסטים סרטונים , תמונות, ריאיונות, שימוש בכלים טכנולוגיים וכדומה, שכן אלה מהווים חלק מהציון.  
    שימו לב ! בכל חודש אנו נפרסם פוסט הכולל הנחיות לשביל החודש, בהתאם לנושא המתאים .

    שיהיה מסע חוויתי ומשמעותי
    אין : (חודש נובמבר)
    בפרק זה עליכם לדון, לברר, להרהר ולחפש תשובות לשאלות :

    מי אני?, מה משמעות השם הפרטי שלי ושם המשפחה?, מאין באתי?,
    למה אני כאן ?, קורות חיים, תכונות, מה מאפיין אותי ? מהן נקודות החוזק שלי ומהן נקודות החולשה שלי?, תחומי התעניינות, תחביבים, אירועים מרכזיים בחיי, דמויות שהשאירו עליי את רישומן,  סיפורים שונים של משפחתי עליי, חברי הטוב ביותר, שאיפות, רצונות, חלומות, כיצד אני רואה את עצמי בעוד עשר שנים?, תיאור חפץ /שיר/ סיפור אשר ליווה אותי בילדותי, חשיבותו בעיניי ומה מקומו כיום בחיי?
    הנחיות לבלוג "שורשים וכנפיים מסע של זהות".  
    תלמידים יקרים,
    הנכם יוצאים למסע היכרות עם שורשי המשפחה.
    בתהליך החקר ובמהלך המסע תתמודדו עם שאילת שאלות-"שאלות – בשביל הזהות והרעות" . השאלות הינן שאלות מבררות זהות, המעסיקות אותנו כבני אדם, כבני משפחה וכחלק מעם ומארץ.
    את חקר השורשים תערכו באמצעות הבלוג. הבלוג הינו יומן רשת אישי או קבוצתי, המאפשר  כתיבה בנימה אישית, תוך שילוב התבוננות רפלקטיבית על תהליך החקר והלמידה. באמצעות הבלוג, תוכלו לבטא את כישוריכם האישיים, תוך כדי עיצוב, כתיבה, שילוב מדיה וכלים טכנולוגיים רבים.
    הבלוג שלכם יכלול חמישה שבילים (פרקים) , כששלושה פרקים מתוך החמישה יכללו גם כתיבה רפלקטיבית. כמו כן, עליכם להגיש עבודה יצירתית, בנוסף לבלוג, עליה תקבלו פרטים בהמשך.  

    אופן הגשת העבודה:
    בלוג הכולל חמישה שבילים (פרקים).
    גופן גודל 14-16.
    מרווח של שורה וחצי.
    כל פרק יוגש בתאריך המתבקש למחנכת, עפ"י לוח הזמנים שיצורף.
    דרך ההגשה:
    כותרת לבלוג- הכוללת את הפרטים : עבודת שורשים, שם פרטי, שם משפחה , כיתה ושם בית הספר.   
    מבוא / הקדמה – שיר/ הקדשה/ ציטוט או כל דבר אישי אחר.

    שבילי החובה:
    שביל ראשון –שביל הזהות האישית והמשפחתית: (חודש נובמבר)
    שביל שני –שביל המשפחה - משפחתי הקרובה: (חודש דצמבר)
    שביל שלישי –שביל הדורות (אילן יוחסין): (חודש ינואר)
    שביל רביעי - שביל הנדודים - מפה שיתופית  -  (חודש ינואר).
    שביל חמישי – פרק בחירה אחד בלבד מתוך רשימה שתתפרסם בהמשך. (חודש פברואר- מרץ)
    סיכום - בסיכום העבודה עליכם לסכם  על תהליך העבודה שעברתם במסע להיכרות המשפחה: מה תרם לכם המחקר, התיעוד, הראיונות, איסוף החומר וכתיבת העבודה כבלוג .מה למדתם מן העבודה, אילו מסקנות הסקתם ומה הרגשתם במהלך כתיבת העבודה.
    רשימת מקורות – רשימה של כל מקורות המידע, ספרים, אתרי אינטרנט, סרטי וידאו, עיתונים וכו' עליהם הסתמכתם במהלך הכתיבה . יש להקפיד על רישום נכון של מקורות המידע.
    נספחים – את הנספחים כמו תמונות, מסמכים, מכתבים, גלויות וכדומה ,עליכם להוסיף  בפוסט המתאים כחלק מהבלוג, במהלך העבודה ולא כפרק נפרד.
    חלק יצירתי – פרטים בהמשך.
    תאריך הגשה סופי: 27/3/15.
    עד תאריך זה עליכם להגיש  את כל המטלות , את כל השבילים והפוסטים כולל החלק היצירתי ושביל הבחירה.
    הערות –חשוב מאד להוסיף לפוסטים סרטונים , תמונות, ריאיונות, שימוש בכלים טכנולוגיים וכדומה, שכן אלה מהווים חלק מהציון.  
    שימו לב ! בכל חודש אנו נפרסם פוסט הכולל הנחיות לשביל החודש, בהתאם לנושא המתאים .

    שיהיה מסע חוויתי ומשמעותי